Online
Det var dagen, hvor vi gik online. Og det var lidt af en oplevelse både på den ene og anden måde.Jeg havde lagt forskellige materialer ud i vores wiki, som info til arbejdet dels med Adobe Connect, hvor vi startede og Google Hangouts, hvor vi skulle fordele os i to grupper, derefter mødes og samle op i Google Hangouts on Air. Oplevelserne på online platformene har de studernede beskrevet i deres log for dagen og jeg har mine egne overvejelser senere i indlægget under overskrifterne Adobe Connect og Goolge Hangout.
Udgangspunkt for dagens undervisningslektioner |
Flyvefærdige
I de sidste dage, før vi skulle gå online, havde jeg godt bemærket en hektisk aktivitet på de studerendes blogge og invitationer, der fløj på kryds og tværs. Jeg tænkte, at mine studerende vist var ved at være flyvefærdige og det afspejlede sig bestemt også i fremlæggelserne.
QR-kode, en opgave
Forbered jeres indlæg til mødet - QR-kode (evt. AR) til en resurse video etc
Når vi mødes skal I præsentere jeres QR-kode, dvs. vi skal have mulighed for at scanne QR-koden og følge "genvejen" til jeres "resurse". Vi vil også gerne høre om jeres proces.
Hvor var der blevet knoklet med opgaven, det var tydeligt, at der var lagt timer af arbejde bag. Der var ikke to løsninger, der mindede om hinanden og alle havde rykket sig betydeligt i forhold til tidligere:
Peder havde lavet en instruktion til QR-koder. Og der havde været mange bolde i spil. Peder har lavet en fin oversigt med 12 trin, der fortæller om hans fremstillingen af hans video med de om- og fravalg, han har måtte træffe, fordi teknologien har drillet. Det er tydeligt, at det har været en stor opgave.
Martin har arbejdet med nogle andre teknologier og nogle benspænd, der gjorde ham et par erfaringer rigere. Martins video viser på eksemplarisk vis, hvorfor og hvordan vi benytter Creative Commons.
Christina havde arbejdet med Twitter, som selvfølgelig havde diverse egne problemer, da Christina skulle udarbejde sit materiale, som hun også fortæller om i sin video. Christina har desuden givet hver eneste fremlæggelse et lille ord med på vejen.
Poul´s video så vi aldrig, eftersom han havde haft problemer med opload på grund af størrelsen, men QR-koden ligger nu på hans blog og linker til en video, der er meget instruktiv - Mexicansk malkning.
Jesper havde valgt at benytte iPad og iMovie i sit arbejde og fortæller dels om selve processen, men opregner også en række fordele / ulemper ved at lade eleverne arbejde med fremstilling af videoer i egen undervisning. Jesper henviser desuden til Jacob´s arbejde i sin blog og det er DEJLIGT at se, at blogosfæren fungere!
Kristian´s præsentation "Et læringsobjekt" havde medført mange overvejelser i forhold til underviserrollen. Det er interessant, at mulighederne i web 2.0 for, at de studerende / eleverne kan være producenter via mange kommunikations- og medieringsformer sætter underviserne i gang med overvejelser omkring "kontrol" af, om deres elever "lærer noget". Kristian præsenterede os også for nye og spændende værktøjer som EDpuzzle samt YouTube som et redigeringsværktøj.
Peter havde bragt eksterne aktører på banen! Han havde "overtalt" en elev til at vise og demonstrerer, hvordan man anvender en kantsøger, sådan! Instruktivt.
Lisbeth overrasker, hun påstår, at det ikke er særlig resursekrævende at fremstille små instruktionsvideoer, dejligt. Hun har lavet en lille video, som viser, hvordan man embedder eller indlejre en video på sin blog. Kort, enkelt og let at gå til.
Jacob har lavet en flot video om trådning om af en symaskine. Han har arbejdet med iMovie og iPad samt hentet inspiration fra Hansensberg og deres tips til produktion af film, en side som Jacob varmt anbefalede. Jacob beskriver processen fyldestgørende i sin blog og har som Jesper en lille liste over fordele og ulemper.
Kennet har voldt mig lidt hovedbrud - han viste en lille video om, hvorledes man kan anvende stuktøruddannelsens undervisningsbank, men jeg har ikke fået linket og kan ikke finde det nogen steder på hans blog. Så....
Jacob har lavet en flot video om trådning om af en symaskine. Han har arbejdet med iMovie og iPad samt hentet inspiration fra Hansensberg og deres tips til produktion af film, en side som Jacob varmt anbefalede. Jacob beskriver processen fyldestgørende i sin blog og har som Jesper en lille liste over fordele og ulemper.
Kennet har voldt mig lidt hovedbrud - han viste en lille video om, hvorledes man kan anvende stuktøruddannelsens undervisningsbank, men jeg har ikke fået linket og kan ikke finde det nogen steder på hans blog. Så....
Teknologier og online resurser, som holdet har haft i spil i forbindelse med opgaven:
Movie Maker, YouTube (opload af video og redigering), TDC Play, bubbl.us, Screencast-O-Matic, goqr.me, flickr.com, creativecommons.dk, qr-koder.dk, EDpuzzle, powtoon.com, Vimeo, MobiSTicks, ScanLife, i-nigma, sparkol-videoscribe
Didaktiske overvejelser, metoder m.v., der været anvendt:
Drejebog, fremstilling af rekvisitter, overvejelser om aftagere, Storyboard, TPACK, SAMR,inspiration fra Hansensbergs hjemmeside, Outlinie, osv.
Hardware:
PC, videooptager, kortlæsere, kabler, iPad osv.
Bemærkninger:
- konverteringsprogram for mp4 (vidoformat) til redigering i Movie Maker eftersøges til Peder.
Oplevelsen af online undervisningen
Chatten som blev kørt samtidigt med fremlæggelserne i Adobe Connect er en sand udveksling af erfaringer og tips, en del af de link, der ligger herover er hentet derfra. Og så må man sige, at det er et muntert hold, de sjove og drilske kommentarer blev der skam også plads til.
Adobe Connect
Jeg synes, at det fungerede ganske fint med at lade fremlæggelserne foregå online, når vi kunne skifte mellem presenter-rollerne eftersom materialet (videoer, tekster m.v.), vi skulle kikke nærmere på, også lå online. Der opstod dog nogle tekniske problemer med net adgang for 3 af deltagerne og det virkede forstyrrende for alle og jeg det var ikke en god fornemmelse "bare" at lade dem klare sig selv, fordi vi skulle videre.
I forbindelse med fremlæggelserne var min fornemmelse, at de studerende var mere på, men det var også ganske anstrengende at være låst til skærm, headset og tastatur i så lang tid. En af deltagerne nævnte, at man burde have en, der holder øje med chatten, en der hjælpe med teknikken etc. Men så er vi ude i noget meget omkostningstung undervisning.
Her et link til et af de store universiteter Örebro, Sverige, hvor man har resurserne! Men som man også ser af optagelserne (følg linket på deres hjemmeside), foregår der en del sideløbende med oplægsholdernes indlæg, som ikke kommenteres.
Vi optog en del af vores onlinemøde og der bliver lagt link til de to optag i BB. når vi adgangskode fungerer igen.
Google Hangouts og on Air
hmm.. alt der drillede var i spil, det var ikke velfungerede, men vi fik prøvet. Udfra de betragtninger jeg tidligere har skrevet om MoMa´s anvendelse er jeg ret sikke på, at det kan fungere godt, men spørgsmålet er nok om forberedelserne til brugen skal være bedre. Måske skal vi prøve det af i langt mindre grupper først. Egentlig troede jeg også at vore kiksede første forsøg lå Public på YouTube, men nej... men jeg / vi var også trætte til sidst.
Flipped Classroom
Vi drøftede muligheden i forbindelse med fremlæggelserne og så videoen, der er nævnt i materialet herunder:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar