Wiki

Holdet eksperimenter også i en wiki, vi anvender her pbworks. Vores wiki er offentlig.

4. marts 2014

Logbog 4. marts 2014

Femte og sidste undervisningsgang på dette hold!

Agendaen for dagen var:
1. Den kommende eksamen
2. Opsamling - Wenger og eva af læremidler
3. Evaluering af vores Adobe Connect møde i sidste uge
4. Udformning af et it-didaktisk design


Den kommende eksamen


Vi kom omkring nogle formalia vedr. eksamen:
- fokus i ePortfoilo og opgaven
- opgaven, udformning
- vejledning, hvordan / hvornår
- selve eksamen

Punktet tog afsæt i en diasserie (lagt på BB - vores e-læringsplatform), der dels tog fat i formalia omkring eksamen og dels pegede på nogle praktiske anvisninger i udformningen af opgaven, f.eks. bibliografi via Word.

Tanken er, at de studerende med fordel kan hente meget af deres materiale til opgaven i deres ePortfolio, eftersom eksamen tager afsæt i deres praktiske erfaringer, deres reflektioner over egen læreproces (beskrevet i portfolioen) og deres teoretiske viden i forhold hertil.

En del af vejledningen bliver online og her bruger vi Skype, den skriftlige tilbagemelding bliver via BB. Opgaverne og ditto vejledning på BB kommer til at ligge åbent tilgængeligt for alle holdets deltagere. På den måde håber jeg at kunne pege på fælles problemstillinger, løsninger etc. i forhold til opgavens udformning.

Eftersom der er ganske kort tid til at skrive opgaven er vejeldningen stramt struktueret over få dage:
1. vejledning, 45 min. - Fokus i ePortfolio, opgavens skelet og litteratur (lav en oversigt over afsnit eller evt. en mindmap)
2. vejledning, skriftlig. Fremsend foreløbig opgave (BB / Diskussionsforum, opgave kommenteres og sendes retur samme dag)
3. vejledning, 45 min. - Udvalgte dele i opgaven, jf. skriftlig vejledning samt mundtlig fremstilling.


Wenger og praksisfællesskaber / situeret læring


Med baggrund i nedenstående diasserie, havde vi en givende drøftelse af praksisfællesskaber, kriterierne herfor og hvor vi har og er i været dele af et sådant. Flere af kursus-deltagerne kunne bidrage med egne erfaringer.



Flere af deltagerne synes, at den anviste litteratur var tung læsning. Fremover bør jeg inddrage nogle cases, og på den måde få de studerende til at tale om og forholde sig til de elementer man som facilitator af et praksisfællesskab bør bringe i spil.

Lærermidler, evaluering af

Kort henvisning til pjecen på Læremidler.dk

Områder der med fordel kan foldes mere ud en anden gang


Gennemgang af de læremidler, der er anvendt i kurset:
Bloggen - et funktionelle læremidel (siderne (15-17) som central enhed med muligheder for at tilknytte billeder (flickr) og video (flickr og youtube) og relationer til E. Wengers begreber situeret læring i praksisfællesskaber og konflikter mellem tilegnelse og deltagelse.


Evaluering af vores online session


- umiddelbare oplevelse (godt / skidt)
- hvad kan vi bruge vores erfaringer til

I vores drøftelse af vores Adobe Connect session var vi alle enige om, at det var alt for lang tid, vi var på. Hvilket gav et godt afsæt for at forholde sig til de læste tekster om tilrettelæggelse af videokonferencer.

Vi tog følgende noter:




Udformning af it-didaktisk design

- vi bringer alt i spil, teoretisk og praktisk viden
- vi inddrager fiktive brugere

Vi fik en lang og interessant, til tider filosofisk snak om undervisning og tilrettelæggelse af undervisning som Blended Learning og de aspekter, der må / skal / kan inddrages.

Del 1 - Start til højre og følg designets retning mod venstre

Del 2 - afslutningen, eksamen ses længst til højre.

Evaluering af selve kurset


Efterfølgende da vi snakkede om de undervisningslektioner, som kursisterne har haft hos mig, understregede flere, at vi måske skulle have haft ovenstårende drøftelse på et tidligere tidspunkt.



Ingen kommentarer: