Dagen i dag, var en af de få gange, hvor vi mødtes f2f.
Praksisfællesskaber + it didaktiske modeller
Med udgangspunkt i disse to præsentationer om henholdsvis E. Wenger, praksisfællesskaber og situeret læring samt TPACK og SAMR havde vi, i min optik, en særdeles konstruktiv dialog om, hvordan man kan tilrettelægge en undervisning, som fremmer et praksisfællesskab. Vi drøftede dels de tanker, der ligger bag kurset her og dels de tanker, som kursisterne havde i forhold til egen undervisning på deres respektive arbejdspladser.
Det, der er væsentligt i forhold til at tænke Wengers praksisfællesskaber sammen med et it-didaktisk design er:
- hvilke aktiviteter vil / kan fremme praksisfællesskabet (bestående af fælles virksomhed og repertoire samt gensidig engagement)?
- hvordan hænger de it-didaktiske overvejelser (TPACK) sammen med de tiltag og valg, der træffes eller iværksættes for at fremme praksisfællesskabet?
Portfolio og eksamen
Vi havde også en længere snak om, hvorledes materialet i kursisternes blogs (se blogliste til højre), deres aktiviteter på vores e-lærings platform (Blackboard) og vores fælles wiki er lig deres arbejdsportfolio og hvordan man med et specifikt fokus, kan vælge ud blandt materialet til en præsentationsportfolio. Jeg har i min planlægning tænkt, at hvis kursisterne ikke blot er beskrivende i deres arbejde, men også reflekterende, diskuterende og argumenterende vil de i princippet kunne klippe og kopiere. Men det også her, det bliver vanskeligt, kan jeg høre, fordi det er en anden måde at tænke aflevering og eksamen på. Vi kikkede derfor igen på tidligere slides om eksamen og portfolio.
Fokus i præsentationsportfolio
Næste gang gang vi mødes er online og synkront via Google HangOut, som vi også har eksperimenteret lidt med på tidligere hold. Her vil kursisterne hver især præsentere det fokus, de har valgt i forhold til deres præsentationsportfolio. Derefter vil de være tovholder på en dialog om deres oplæg og evt. problemstillinger, som de måtte ønske drøftet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar